Datum | vrijdag 27 oktober 2023 |
Tijd | 15:30 - 20:15 uur |
Locatie | Fotomuseum Den Haag / Kunstmuseum Den Haag |
Voertaal | Engels |
UITVERKOCHT
In het kader van de tentoonstelling Vrouwen aan het front – Fotografie van Lee Miller tot Anja Niedringhaus organiseert Fotomuseum Den Haag een verdiepend programma over hedendaagse oorlogsfotografie. De internationaal gerenommeerde Amerikaanse fotografen Susan Meiselas en Carolyn Cole, van wie beiden werk is te zien in de tentoonstelling, zullen over hun werk spreken en vertellen wat hen drijft om keer op keer naar frontlinies in conflictgebieden af te reizen.
Voorafgaand aan de twee interviews met onze hoofdgasten, vinden panelgesprekken plaats waarin Nederlandse en internationale fotografen spreken over de veranderende rol en werkwijze van de oorlogsfotograaf.
15:30 - 16:15
Panelgesprek: Wie krijgt toegang tot het front?
Met Anush Babjanyan, Carolyn Cole en Robert Knoth
In het eerste panel Wie krijgt toegang tot het front? gaan fotografen Anush Babajanyan, Carolyn Cole en Robert Knoth met elkaar in gesprek over hun ervaringen over werken aan het front en het veranderde medialandschap van de laatste decennia. Cole werkt sinds de jaren ‘90 voor de LA Times; Babjanyan en Knoth werken voor verschillende opdrachtgevers. In beide gevallen zijn er praktische en ethische kwesties: hoe krijg je toegang tot het front en hoe waarborg je je veiligheid op een onbekend en gevaarlijk terrein? En maakt het dan verschil als je vrouw bent? Ook wordt er ingegaan op de vraag aan welke soort verhalen de media behoefte heeft en welke verhalen zij zelf belangrijk vinden om te maken. Dit panel werpt de vraag op waar de verantwoordelijkheid van de journalist eindigt en die van de media begint.
16:30 - 17:15
Panelgesprek: Door wie wordt het beeld gemaakt?
Met Sakir Khader, Yana Kononova, Susan Meiselas
Het tweede panelgesprek Door wie wordt het beeld gemaakt? gaat in op de positie van de fotograaf. Vanuit welk perspectief gaat deze te werk als hij of zij slechts kort wordt uitgezonden ten opzichte van een beeldmaker die het betreffende land in oorlog van binnenuit kent? Over dit insider/outsider perspectief gaan de Palestijnse fotograaf Sakir Khader en de Oekraïense fotograaf Yana Kononova in gesprek met Susan Meiselas. Khader, die gevestigd is in Nederland, is bekend van zijn reportages over de Arabische wereld in opdracht van Nederlandse kranten en televisie. Kononova werd noodgedwongen oorlogsfotograaf na de Russische invasie in haar eigen land. Voor Meiselas is van belang om terug te keren naar de gebieden waar zij fotografeerde om te onderzoeken welke betekenis haar foto's voor de bevolking hadden.
19:00 – 19:30
Het belang van het documenteren
Interview met Carolyn Cole
19:45 – 20:15
De verhalen achter de beelden
Interview met Susan Meiselas
Anush Babajanyan
De Armeense fotograaf Anush Babajanyan is lid van VII Photo en National Geographic Explorer. Babajanyan richt zich op sociale en vaak persoonlijke verhalen. Ze werkt voor verschillende opdrachtgevers als The New York Times, The Washington Post en National Geographic. Ze is vaak te vinden in de Kaukasus, maar werkt wereldwijd. Onlangs verscheen haar boek A Troubled Home, een fotoserie over het leven in Nagorno-Karabach.
Carolyn Cole
De Amerikaanse Carolyn Cole (USA, 1961) werkt sinds 1994 als staffotograaf voor de Los Angeles Times. Eind jaren negentig begon ze naar oorlogsgebieden over de hele wereld te reizen. Cole zit vaak dicht op de gezichten van mensen om de emotionele gevolgen van de conflicten voor burgers te laten zien. Aan het begin van de oorlog in Irak deed Cole verslag vanuit Bagdad, waar ze getuige was van de bombardementen door Amerikaanse strijdkrachten. Vanuit Bagdad reisde ze rechtstreeks naar West-Afrika, om verslag te doen van de burgeroorlog in Liberia. Hoewel ze recentelijk nog werd uitgezonden naar de oorlog in Oekraïne is haar aandacht inmiddels verschoven naar onderwerpen rondom klimaatverandering. Voor haar werk ontving ze meerdere malen een Robert Capa Gold Medal en de Pulitzerprijs.
Susan Meiselas
De Amerikaanse documentaire fotograaf Susan Meiselas (USA,1948) sloot zich in 1976 aan bij het gerenommeerde fotoagentschap Magnum en deed jarenlang onafhankelijk verslag van oorlogen, humanitaire crises en andere relevante gebeurtenissen in Midden- en Zuid-Amerika. Meiselas’ foto’s van de Nicaraguaanse revolutie van 1978-1979, die voortkwamen uit haar fascinatie voor de groeiende oppositie van de studenten tegen de militaire dictatuur, werden voor het eerst gepubliceerd door de New York Times en zijn daarna in talloze andere media gereproduceerd. Haar foto’s brachten het conflict onder wereldwijde aandacht. Meiselas’ sociaal-documentaire projecten zijn gebaseerd op een langdurige en duurzame aanpak, waarbij ze vaak terugkeert naar de plekken en de mensen die ze heeft gefotografeerd. Door de foto’s steeds op andere manieren te tonen, zoals in films en in de openbare ruimte, reflecteert ze op de manier waarop fotografie impact kan hebben.
Sakir Khader
Sakir Khader (Palestina, 1990) is een Palestijnse documentairefotograaf en filmregisseur, gevestigd in Nederland. Zijn belangrijkste focus ligt op de relatie tussen leven en dood in conflictgebieden, vooral in het Midden-Oosten. Bekend om zijn rauwe maar toch intieme, filmische kenmerkende stijl, probeert Khader altijd het dagelijks leven te belichten.
Robert Knoth
Gedurende zijn carrière als zelfstandig fotograaf heeft Robert Knoth (Nederland, 1963) aan langlopende projecten gewerkt waarin hij de complexiteit van sociale, economische, politieke en milieuconflicten heeft gedocumenteerd, evenals de impact ervan op het leven van de gewone mens. Hij heeft gewerkt in verschillende oorlogsgebieden of in de nasleep van conflicten in Europa, Afrika en Azië. Samen met Antoinette de Jong werkte Knoth onder meer aan prijswinnende projecten als Poppy: Trails of Afghan Heroin, Certificate no. 000358/ en Tree and Soil.
Yana Kononova
Kunstenaar Yana Kononova (Azerbeidzjan, 1977) heeft een academische achtergrond in de sociale wetenschappen en een doctoraat in de sociologie. Ze woont en werkt in Kiev, Oekraïne.
Kononova's werk omvat onderzoek naar verschillende kunstonderwerpen en de manier waarop deze in de cultuurgeschiedenis zijn geconceptualiseerd. Sinds de Russische invasie in haar eigen land werd Kononova noodgedwongen oorlogsfotograaf.