Marleen Sleeuwits

18 jan. – 5 mei. 2025

De Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits speelt met onze ogen. Hoe nemen we een ruimte waar? Wat zien we eigenlijk, en wat vullen onze hersenen in? In de nieuwe tentoonstelling Enter the Cube gaat Sleeuwits de dialoog aan met het werk van de beroemde Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt. Beide kunstenaars onderzoeken de grenzen van perspectief en beleving van een ruimte. Geïnspireerd door verschillende werken van LeWitt waarin hij eindeloos varieert op de vorm van een kubus, bouwt Sleeuwits een kleurrijke site-specific ruimtelijke installatie. De bezoekers worden uitgenodigd de kubus in te stappen en te dwalen in een ruimte die schijnbaar oneindig is. De tentoonstelling Enter the Cube is te zien van 18 januari t/m 5 mei 2025 in Fotomuseum Den Haag.

Ervaar de kubus van binnenuit
Sleeuwits speelt in haar fotografie, objecten en installaties met de perceptie van ruimte en schaal. Het fascineert haar dat de schetsen van LeWitt heel logisch en overzichtelijk lijken, maar als kunstwerk een complex geheel vormen. De vorm die hij vaak centraal stelde is de kubus. In zijn onderzoeken naar deze vorm draait het vaak om het parallel perspectief, een perspectief waarbij de ribben van de kubus niet in een punt samenkomen, maar onze ogen en hersenen dit toch proberen te visualiseren. Gefascineerd door de LeWitt’s studies, gaat Marleen Sleeuwits aan de slag in onze tentoonstellingsruimte. In haar installatie bouwt ze de ribben van een kubus en voorziet ze deze van kleuren volgens een vaste structuur, net als LeWitt. Wat haar werk uniek maakt en juist onderscheidt van LeWitt, is de manier waarop ze de bestaande architectuur van de ruimte integreert. Als eerste stap maakte ze mallen van de bestaande pilaren in de tentoonstellingsruimte en zette deze om in kleurrijke fotografische prints. Vervolgens plakt ze deze prints weer terug op de bestaande pilaren en nieuwe balken die samen de ‘ribben’ van verschillende kubussen vormen. Hierdoor ontstaat een directe interactie tussen het kunstwerk en de tentoonstellingsruimte, wat een spel uitlokt tussen realiteit en suggestie.

Om dit spel te ervaren nodigt Sleeuwits ons uit de kubus in te stappen. Al lopend door de ruimte, ervaar je hoe het lijnenspel, de schaduwen en reflecties veranderen afhankelijk van de positie. Sleeuwits hoopt dat de bezoeker zich in eerste instantie verwondert, maar stukje bij beetje begint te begrijpen hoe de ruimte in elkaar zit, om zich vervolgens toch weer te verliezen in een ruimte dit oneindig lijkt.

Nieuw werk
Naast de installatie Enter the Cube, is er ook nieuw en bestaand werk van Sleeuwits te zien. In deze werken wordt het onderzoek naar de relatie tussen origineel, replica en fotografie verder uitgediept. Sleeuwits staat bekend om het werken met materialen waar wij ons de hele dag mee omringen, zoals systeemplafonds, gipsplaten en laminaatvloeren. Ze bevraagt hiermee de huid van de plek, in wat voor soort decor wij leven en hoe wij ons hiertoe verhouden. Speciaal voor deze tentoonstelling voegt ze nieuwe werken toe aan de serie Ongoing Series of False Ceilings. Hierin worden delen van systeemplafondplaten, (bewerkte) foto’s van systeemplafonds en afgietsels gecombineerd.

Buitenexpositie 
Vanaf 18 januari 2025 zijn de kubusontwerpen van Marleen Sleeuwits levensgroot te zien aan de Hofvijver tijdens het Spiegelfestival, een festival waar kunstenaars en vormgevers de Haagse binnenstad en het Museumkwartier aankleden met bijzondere ingrepen. Dit festival maakt onderdeel uit van het stadsprogramma BinnenhofBuiten.  

Opdracht
Fotomuseum Den Haag nodigt geregeld makers uit te reageren op een werk uit de rijke collectie van het Kunstmuseum, waarvan Fotomuseum Den Haag onderdeel is. Door een dialoog op gang te brengen, wordt de bijzonderheid van eerder verzamelde objecten opnieuw bekeken door de ogen van een hedendaagse kunstenaar. Popel Coumou ging Marleen Sleeuwits al voor in 2019. De opdracht is mede mogelijk gemaakt door de ruimhartige steun van Stroom Den Haag en het Mondriaan Fonds.

Over Marleen Sleeuwits
Marleen Sleeuwits (NL, 1980) is een multidisciplinair kunstenaar. Ze studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en AKV St. Joost in Breda. Haar werk, dat bestaat uit fotografie, objecten en installaties, is internationaal tentoongesteld onder andere in het Nederlands Fotomuseum, Centre Photographique Rouen (FR), Museum für Konkrete Kunst (DE), Jeonju Photo Festival (Zuid-Korea) en Foto Levallois (Parijs). 
Ze heeft verschillende prijzen en nominaties ontvangen, waaronder de Meijburg Kunstcommissie en een Prix de Rome nominatie. Haar werk bevindt zich in de collectie van onder andere Museum Boijmans Van Beuningen en AkzoNobel. Sleeuwits wordt vertegenwoordigd door Gallery Bart (Amsterdam) en Sous les Étoiles Gallery (New York).

Over Sol LeWitt
Sol LeWitt (USA, 1928-2007) is één van de belangrijkste grondleggers van de Amerikaanse kunststroming Minimal Art. In 1970 werd het eerste overzicht van Sol LeWitt in het Gemeentemuseum Den Haag gepresenteerd en tot zijn overlijden heeft het museum een sterke band met hem onderhouden. Dit heeft geresulteerd in een aantal belangrijke werken in de collectie, meerdere in het oog springende wandschilderingen in de gangen en trappenhuizen van het Kunstmuseum en een reliëf aan de gevel van Fotomuseum Den Haag.

Noot voor de redactie. 
Voor meer informatie, extra persbeelden en interviewverzoeken: 
Annemarie van den Eijkel | 06 42 21 62 72 | avandeneijkel@fmdh.nl 
 

Marleen Sleeuwits, detail uit installatie Enter the Cube, 2025

Marleen Sleeuwits, detail uit installatie Enter the Cube, 2025

Downloaden
Marleen Sleeuwits, detail uit installatie Enter the Cube, 2025

Marleen Sleeuwits, detail uit installatie Enter the Cube, 2025

Downloaden

Marleen Sleeuwits bouwt maquette Enter the Cube © Studio Gerrit Schreurs

Downloaden

Marleen Sleeuwits bouwt aan maquette Enter the Cube © Studio Gerrit Schreurs

Downloaden