Ervaar de kubus van binnenuit
Sleeuwits speelt in haar fotografie, objecten en installaties met de perceptie van ruimte en schaal. Het fascineert haar dat de schetsen van LeWitt heel logisch en overzichtelijk lijken, maar als kunstwerk een complex geheel vormen. De vorm die hij vaak centraal stelde is de kubus. In zijn onderzoeken naar deze vorm draait het vaak om het parallel perspectief, een perspectief waarbij de ribben van de kubus niet in een punt samenkomen, maar onze ogen en hersenen dit toch proberen te visualiseren. Gefascineerd door de LeWitt’s studies, gaat Marleen Sleeuwits aan de slag in onze tentoonstellingsruimte. In haar installatie bouwt ze de ribben van een kubus en voorziet ze deze van kleuren volgens een vaste structuur, net als LeWitt.
Wat haar werk uniek maakt en juist onderscheidt van LeWitt, is de manier waarop ze de bestaande architectuur van de ruimte integreert. Als eerste stap maakte ze mallen van de bestaande pilaren in de tentoonstellingsruimte en zette deze om in kleurrijke fotografische prints. Vervolgens plakt ze deze prints weer terug op de bestaande pilaren en nieuwe balken die samen de ‘ribben’ van verschillende kubussen vormen. Hierdoor ontstaat een directe interactie tussen het kunstwerk en de tentoonstellingsruimte, wat een spel uitlokt tussen realiteit en suggestie.
Om dit spel te ervaren nodigt Sleeuwits ons uit de kubus in te stappen. Al lopend door de ruimte, ervaar je hoe het lijnenspel, de schaduwen en reflecties veranderen afhankelijk van de positie. Sleeuwits hoopt dat de bezoeker zich in eerste instantie verwondert, maar stukje bij beetje begint te begrijpen hoe de ruimte in elkaar zit, om zich vervolgens toch weer te verliezen in een ruimte dit oneindig lijkt.
Nieuw werk
Naast de installatie Enter The Cube, is er ook nieuw en bestaand werk van Sleeuwits te zien. In deze werken wordt het onderzoek naar de relatie tussen origineel, replica en fotografie verder uitgediept.
Buitenexpositie
Vanaf 18 januari 2025 zijn de kubusontwerpen van Marleen Sleeuwits levensgroot te zien aan de Hofvijver tijdens het Spiegelfestival, een festival waar kunstenaars en vormgevers de Haagse binnenstad en het Museumkwartier aankleden met bijzondere ingrepen. Dit festival maakt onderdeel uit van het stadsprogramma BinnenhofBuiten.
Opdracht
Fotomuseum Den Haag nodigt geregeld makers uit te reageren op een werk uit de rijke collectie van het Kunstmuseum, waarvan Fotomuseum Den Haag onderdeel is. Door een dialoog op gang te brengen, wordt de bijzonderheid van eerder verzamelde objecten opnieuw bekeken door de ogen van een hedendaagse kunstenaar. Popel Coumou ging Marleen Sleeuwits al voor in 2019. De opdracht is mede mogelijk gemaakt door de ruimhartige steun van Stroom Den Haag en het Mondriaan Fonds.
Over Marleen Sleeuwits
Marleen Sleeuwits (NL, 1980) is een multidisciplinair kunstenaar. Ze studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en AKV St. Joost in Breda. Haar werk, dat bestaat uit fotografie, objecten en installaties.
Over Sol LeWitt
Sol LeWitt (USA, 1928-2007) is één van de belangrijkste grondleggers van de Amerikaanse kunststroming Minimal Art. In 1970 werd het eerste overzicht van Sol LeWitt in het Gemeentemuseum Den Haag gepresenteerd en tot zijn overlijden heeft het museum een sterke band met hem onderhouden. Dit heeft geresulteerd in een aantal belangrijke werken in de collectie, meerdere in het oog springende wandschilderingen in de gangen en trappenhuizen van het Kunstmuseum en een reliëf aan de gevel van Fotomuseum Den Haag.