Fabulous Fictions laat zien dat in deze fotografie niets is wat het lijkt. Paolo Ventura en Jasper de Beijer, meesters van de narratieve, geënsceneerde fotografie, gebruiken hun camera niet op de traditionele wijze door de wereld om hen heen vast te leggen, maar om hun eigen verhalen te vertellen. Geïnspireerd door het verleden en verre oorden creëren beide kunstenaars met aandacht voor detail en ongekend vakmanschap hun eigen universum met zelfgemaakte decors en rekwisieten die op zich al bijna kunstwerken zijn. Door deze verzonnen werelden vervolgens vanuit de juiste hoek te fotograferen, lijkt het bij Ventura alsof we werkelijk deel uitmaken van de scène, en weten we bij De Beijer eigenlijk niet meer wát we zien: een prent, een installatie, een andere wereld? Paolo Ventura (Milaan 1968) komt uit een kunstzinnig gezin en is van oorsprong modefotograaf. Zijn huidige foto’s verschillen misschien minder van zijn modewerk dan op het eerste gezicht lijkt: in beide gevallen gaat het om het (re)creëren van een wereld die niet echt bestaat. In Fabulous Fictions zijn twee series van hem te zien. Winter Stories (2008) vertelt het verhaal van een man die in de laatste momenten voor hij sterft, terugkijkt op zijn leven. Dat resulteert in theatrale foto’s die dezelfde magische, mysterieuze sfeer oproepen die ook de films van Fellini kenmerkt. Ook in de serie War Souvenir (2005) verbeeldt de fotograaf niet een actiemoment zelf, maar de gebeurtenissen vlak daarvoor of erna. Jasper de Beijer (Amsterdam 1973) doet vaak maanden over één foto. Minutieus en perfect gedetailleerd bouwt hij een scène op; in de serie The Riveted Kingdom (2008) laat hij het Victoriaanse Groot-Brittannië van de industriële revolutie herleven in een wereld van staaldraad en papier. De kunstenaar lijkt dezelfde bouwwoede te hebben als de architecten die het Crystal Palace, maar ook de arbeiderswijken uit de grond stampten. Van geheel andere aard is de serie Udongo (2009), die in Fabulous Fictions voor de allereerste keer voor het publiek is te zien. Tijdens een reis naar Ghana viel het De Beijer op dat Afrika in niets leek op het exotische, westerse beeld dat hij van foto’s en verhalen kende; het leven bleek er net zo banaal als thuis. In zijn atelier bouwde hij een jungledecor met levensgrote poppen die hij fotografeerde. Daarmee geeft hij ons een sensationeler en suggestiever beeld van Afrika dan we normaal te zien krijgen.
De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met FORMA - Centrum voor internationale fotografie in Milaan en galerie Nouvelles Images in Den Haag.