Friso Keuris (1963) toont beelden van het Tribunaal, die zonder zijn tussenkomst, niet voor het voetlicht waren gekomen. Zo laat hij het gebouw zien in al zijn facetten, van het exterieur, de entree en de persruimte tot het getuigenbankje. Daarnaast legde hij een variëteit aan werknemers van het Tribunaal vast, onder anderen de aanklager Carla Del Ponte, maar ook een vertaalster, stagiair en een VN-bewaker. Door de portretten en interieurs haarscherp, in heldere kleuren en zo verstild mogelijk weer te geven, slaagt Keuris erin de – weliswaar onzichtbare – spanning en de zwaarte van het Tribunaal voelbaar te maken. Tijdens de Joegoslavische burgeroorlog, die duurde van 1991 tot 1995, zijn op grote schaal de mensenrechten geschonden. Daarom wordt al halverwege de oorlog besloten het Joegoslavië Tribunaal in Den Haag op te richten. Het Tribunaal, gelegen naast het Fotomuseum Den Haag, daagt oorlogsmisdadigers voor het gerecht, bestraft ze en probeert verdere schendingen van het humanitair recht te voorkomen. Het is het eerste internationale oorlogstribunaal opgericht onder de vlag van de VN (Verenigde Naties). De bekendste zaak die dit Tribunaal heeft voortgebracht, is de zaak Slobodan Milosevic (de vroegere Servische president). Friso Keuris heeft zijn serie foto’s in de eerste plaats gemaakt uit onvrede over het eenzijdige beeld dat de VN van het Joegoslavië Tribunaal naar buiten hebben gebracht. Daarnaast onderstreept hij met deze serie het historische belang van dit Tribunaal. Zelden worden regeringsleiders en oorlogsmisdadigers ter verantwoording geroepen. De keren dat dit gebeurt, zijn mijlpalen in de geschiedenis van de rechtspraak. Doordat Keuris zich twee jaar lang heeft kunnen toeleggen op dit onderwerp, heeft hij een indringend beeld van dit Tribunaal gecreëerd, dat beklijft. Het Fotomuseum Den Haag presenteert een representatieve selectie uit deze serie rondom het Joegoslavië Tribunaal. Zie ook: www.frisokeuris.com