Fotomuseum Den Haag Stadhouderslaan 43 | Postbus 72 | 2517 HV Den Haag
18 jan — 05 mei 2025
Koop tickets
De vrouwelijke invloed op de Japanse fotografie is grondig onderschat. Fotomuseum Den Haag wil deze misvatting rechtzetten met de tentoonstelling I’m So Happy You Are Here – Japanse vrouwelijke fotografen van de jaren ’50 tot nu.
Waar het werk van Japanse mannelijke fotografen de afgelopen decennia is toegetreden tot het (Westerse) culturele blikveld, zijn de vrouwen uit de Japanse fotografie tot nu toe onder de radar gebleven. Met deze tentoonstelling wordt voor het eerst een groot podium geboden aan het fotografische werk van 26 Japanse vrouwen. Hun werk kenmerkt zich door creativiteit en experiment en biedt een – voor Westerse begrippen - nieuw perspectief op dit land, namelijk die vanuit de Japanse vrouw.
Nieuwe blik op Japan
De getoonde werken, van zowel historische als hedendaagse fotografie, lijken een reflectie te zijn van de maatschappelijke positie van vrouwen in Japan. Veel van de fotografen in de tentoonstelling onderzoeken thema’s als gender, identiteit en de rol van vrouwen in de samenleving.
Van de stille getuigen van het dagelijks leven, zoals huishoudelijke apparaten in het werk van Ushioda Tokuko, tot de krachtige kritiek op gendernormen in het werk van Tokiwa Toyoko en Yanagi Miwa – het werk van deze vrouwen biedt een vernieuwend en kritisch beeld van de Japanse maatschappij. Ook wordt de pioniersrol van vrouwen in de Japanse fotografie in de jaren ’50 belicht, met fotografen als Watanabe Hitomi en Okanoue Toshiko.
Fotoboek
Bij de tentoonstelling is het gelijknamige fotoboek I’m So Happy You Are Here – Japanese Women Photogprahers from the 1950 to Now, uitgegeven door Aperture. Het boek is verkrijgbaar in de museumwinkel.
Overzicht fotografen
Hara Mikiko (1967), Hiromix (1976), Ishikawa Mao (1953), Ishiuchi Miyako (1947), Katayama Mari (1987), Kawauchi Rinko (1972), Komatsu Hiroko (1969), Kon Michiko (1955), Nagashima Yurie (1973), Narahashi Asako (1959), Ninagawa Mika (1972), Nishimura Tamiko (1948), Noguchi Rika (1971), Nomura Sakiko (1967), Okabe Momo (1981), Okanoue Toshiko (1928), Onodera Yuki (1962), Sawada Tomoko (1977), Shiga Lieko (1980), Sugiura Kunié (1942), Tawada Yuki (1978), Tokiwa Toyoko (1930-2019), Ushioda Tokuko (1940), Watanabe Hitomi (1939), Yamazawa Eiko (1899-1995) and Yanagi Miwa (1967).
De tentoonstelling is samengesteld door Lesley A. Martin, Takeuchi Mariko, en Pauline Vermare en geproduceerd door Aperture in samenwerking met Rencontres d’Arles, met steun van Kering | Women in Motion, Ishibashi Foundation, Anne Levy Charitable Trust, en 1970 Japan World's Exposition Memorial Fund. Productie is gecoördineerd in Japan door Masako Sato, Contact, Tokyo.
Over Aperture
Aperture is een non-profit uitgever die wereldwijd gesprekken over fotografie leidt. Vanuit de basis in New York verbindt Aperture een wereldwijd publiek en ondersteunt het kunstenaars via het veelgeprezen kwartaalmagazine, boeken, tentoonstellingen, digitale platforms, openbare programma's, gelimiteerde edities van prints en prijzen. Opgericht in 1952 om "creatief denken, uitgedrukt in woorden en foto's," te bevorderen, staat Aperture voor het stimuleren van nieuwsgierigheid en het bevorderen van een rechtvaardigere, tolerantere samenleving. Voor meer informatie: aperture.org.