Wat betekent het om man te zijn? De tentoonstelling Man – Portretten uit de collectie toont de blik van mannelijke fotografen op het man-zijn. Hoewel iemands biologische sekse een belangrijke factor is, wordt wat wij als mannelijk zien grotendeels bepaald door de culturele en maatschappelijke context, die in elk tijdsgewricht aan verandering onderhevig is. In de fotografie wordt het werk van vrouwelijke fotografen, ongeacht of zij gender als onderwerp nemen, vaak getypeerd door hun vrouw-zijn. Dit is in tegenstelling tot het werk van mannelijke fotografen dat doorgaans los van hun gender wordt bekeken en beoordeeld. Terwijl mannen, evengoed als vrouwen, door een bepaalde lens kijken die mede gevormd wordt door de manier waarop zij hun gender ervaren.
Uit de rijke museumcollectie zijn voor deze tentoonstelling werken van mannelijke fotografen geselecteerd die - al dan niet bewust - spelen met ideeën over mannelijkheid. Fotografen als Arnulf Rainer, Paul Kooiker en Alewijn Oostwoud Wijdenes kijken naar de man als individu en bevragen schoonheidsidealen over het mannelijk lichaam.
Charles Fréger en Hans Eijkelboom kijken juist naar hoe mannen elkaars mannelijkheid overnemen en stellen zo bepaalde stereotypen van het man-zijn aan de kaak. Thorsten Brinkmann en Yasumasa Morimura spelen met het idee van mannelijkheid als een rol die je elke dag op een andere manier kunt invullen en zoeken de grenzen op van wat als typisch ‘mannelijk’ en ‘vrouwelijk’ wordt gezien.
Deze collectiepresentatie is aangevuld met een aantal bijzondere bruiklenen. Op speelse wijze laat Man zien hoe deze selectie fotografen opvattingen over mannelijkheid vorm geven, in stand houden of juist op losse schroeven zetten.