Schenkingen komen dikwijls op bijzondere of verassende wijze tot stand en geven daardoor kleur aan de collectie. Zo schonk de Mexicaanse president Vincente Fox in 2003 namens de bevolking van Mexico een serie foto’s die Manuel Álvarez Bravo (1902-2002) in 1959 en 1960 vervaardigde in Nederland – tegelijkertijd gaf Nederland aan Mexico foto’s die de Nederlandse fotograaf Ed van der Elsken (1925-1990) in diezelfde periode daar had genomen. Een ander uniek verhaal is dat van de Haagse fotograaf Gerard Fieret (1924-2009), die vrijwel zijn gehele oeuvre aan het museum schonk, maar het niemand toestond om zijn woning te betreden: vuilniszakken volgepropt met honderden foto’s zette hij op de stoep voor zijn deur, waar de directeur van het museum ze mocht komen ophalen. Ten slotte heeft de Haagse galeriehouder, verzamelaar en auteur Erik Bos (1955-2016) niet alleen een fotoverzameling van grote kwaliteit aan het museum nagelaten, maar ook een fonds op naam opgericht waarmee het museum nieuwe fotowerken kan aankopen en fotopublicaties kan verwezenlijken.
De schenkingen die te zien zijn in deze tentoonstelling zijn niet alleen bijzondere ontmoetingen tussen schenker en museum. De tentoongestelde werken, vervaardigd door nationale en internationale kunstenaars in verschillende tijden, gaan eveneens op verassende wijze een relatie aan: het eerste naakt van Edward Weston (1886-1958) maakt kennis met haar mannelijke tegenpool in een vintage foto van Lionel Wendt (1900-1944). Hooggehakte damesbenen in het Parijs van Sem Presser (1917-1986) treffen hun zusters in het Den Haag van Gerard Fieret. Twee Zeeuwse meisjes, vlak na de oorlog vastgelegd door Werner Bischof (1916-1954), kijken naar hun oudere spiegelbeeld in een foto van Toon Michiels (1950-2015).